وبلاگ ستاره صفا

  • ۰
  • ۰

امنیت در رانندگی این روزها مسئله‌ی مهم و قابل توجهی است. این روزها که میزان رانندگی چندین برابر قبل شده و از آن طرف هم تعداد افراد کشته شده و سانحه دیده در رانندگی روز به روز در حال افزایش است، بدیهی است که امنیت در رانندگی اصل مهمی است. در خیلی از موارد دیده شده که بی توجهی به مشکلات فنی اتومبیل باعث ایجاد سوانح رانندگی مرگباری شده است، در همین مورد پیشنهاد می‌کنم مطلب «عواقب بی‌توجهی به روشن شدن چراغ باتری چیست؟» را حتما بخوانید.

مهم نیست که تنها رانندگی می‌کنید یا کسی همراهتان است در هر دو صورت باید سعی کنید تمام نکات ایمنی لازم را رعایت کنید تا هم از خود و هم از همراهتان محافظت کنید.

امروز در این مطلب سعی دارم تا مواردی را برای شما عنوان کنم که هرچند ساده هستند اما نقش مهمی در افزایش امنیت رانندگی دارند. در ادامه با من همراه باشید.

 

۱- مسیر را بررسی کنید

امروزه استفاده از اپلیکیشن‌های مسیریاب در حین رانندگی امری رایج شده و تقریبا بیشتر افراد در حین رانندگی، بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد خود را با موبایل چک می‌کنند. این کار در حین رانندگی باعث می‌شود که حواستان پرت شود و نتوانید بر روی رانندگی تمرکز کنید برای جلوگیری از این کار، قبل از این که به راه بیفتید مسیر مورد نظر را از روی مسیریاب‌های رایجی همچون waze و google map بررسی کنید و بعد به رانندگی بپردازید.

حتما نقشه‌ی طرح ترافیک و زوج و فرد تهران را بررسی کنید تا مجبور نباشید برای پیدا کردن مسیر درست، در طول رانندگی مدام به تلفن همراه خود نگاه کنید.

 

۲- شیشه‌ها و آینه‌ها را تمیز کنید

شیشه‌ها و آینه‌های کثیف باعث می‌شوند که دید کافی نداشته باشید. عدم دید کافی، خصوصا در بزرگراه‌ها بسیار خطرناک است. در بزرگراه‌ها که سرعت اتومبیل بالا است، دید مناسب امری ضروری است. اگر دید کافی نداشته باشید، ممکن است با سرعت بالا در اتوبان، هم کار دست خودتان بدهید و هم دیگران!

 

۳- عصبانی نشوید!

بارها برایتان پیش آمده که درهنگام رانندگی، راننده‌ی دیگری اعصابتان را خرد کرده و یا با قانون شکنی و بد رانندگی کردن عصبانیتان می‌کند. در این صورت شما دو راه پیش رو دارید، یا مثل او رفتار کرده و شروع کنید به ویراژ دادن و سبقت گرفتن از او و با این کار جان خود و دیگران را به خطر بیندازید، راه دیگر هم این است که آرامش خود را حفظ کنید و حواستان را به رانندگی خودتان بدهید.

 

۴- آینه‌ها را به درستی تنظیم کنید

علاوه بر کثیف شدن آینه‌ها، تنظیم نبودن آینه‌ها هم می‌تواند دید شما را محدود کند و محدود بودن دید در رانندگی مساوی است با عدم امنیت در رانندگی. برای امنیت رانندگی خودتان هم که شده حتما آینه‌هایتان به شکلی که دید کافی داشته باشید تنظیم کنید. برای این که بدانید آینه‌های خودرویتان را باید چگونه تنظیم کنید می‌توانید مطلب «تنظیم آینه‌ های خودرو؛ افزایش امنیت رانندگی» را بخوانید.

 

۵- خوب بخوابید

خواب‌آلودگی و عدم تمرکز کافی، همواره یکی از دلایل مهم افزایش میزان تصادفات مرگبار بوده است. همیشه و همه جا گفته شده که در هنگام رانندگی خواب‌آلود نباشید، سعی کنید شب‌ها حتما خواب کافی داشته باشید و اگر روزی خواب کافی نداشتید سعی کنید از اتومبیلتان استفاده نکنید. اگر خیلی اصرار داشتید که حتما خودتان رانندگی کنید و با اتومبیل شخصی‌تان بروید، پیشنهاد می‌کنم از نوشیدنی‌های انرژی‌زا و یا کافئین دار استفاده کنید.

 

۶- کفش راحت بپوشی

رانندگی در طولانی مدت به اندازه‌ی کافی پا را خسته می‌کند حالا حساب کنید که کفشتان هم کفش راحتی نباشد و وسط ترافیک مانده باشید. من خودم بارها برایم اتفاق افتاده که کفشم، کفش مناسبی نبوده و در طول ترافیک از شدت درد پا، پاهایم گرفته است و رانندگی کردن برایم سخت شده. این مسئله باعث می‌شود که حواستان صد در صد به رانندگی‌تان نباشد و احتمال تصادف کردنتان بیشتر می‌شود. سعی کنید همیشه یک کفش راحتی در اتومبیلتان داشته باشید.

 

۷- چراغ‌هایتان را روشن کنید

جدا از این که در طول شب حتما باید چراغ‌هایتان روشن باشد، در هنگام سحرو یا گرگ و میش بودن هوا هم با چراغ روشن حرکت کنید این کار باعث می‌شود علاوه بر این که خودتان دید بهتری داشته باشید،‌ اتومبیل‌های اطراف هم شما را بهتر ببینند. همچنین روشن شدن چراغ پشت آمپر باعث می‌شود که میزان سرعتتان را ببینید و سرعت خود را کنترل کنید.

 

۸- صدای موزیکتان را کم کنید

من هم مثل شما می‌دانم که گوش دادن موسیقی مورد علاقه در خودرو و با صدای زیاد لذت‌بخش است. اما شما هم قبول کنید که این کار حواس راننده را از رانندگی پرت می‌کند. در هنگام رانندگی هیچ چیز نباید حواس شما را از رانندگی پرت کرده و به خودش مشغول کند. صدای موسیقی زیاد باعث می‌شود که حواس شما بین موسیقی و رانندگی تقسیم شود. جدا از این وقتی با صدای بلند موسیقی گوش می‌کنید، صداهای اطرافتان را نمی‌شنوید و اگر راننده‌های اطرافتان بخواهند شما را چیزی با خبر کنند صدای موزیک مانع می‌شود. جدا از این، عوض کردن موزیک، ‌تنظیم صدا و ... خودشان عاملی هستند که باعث شوند شما بیشتر به آن‌ها توجه کنید تا رانندگی.

 

سخن آخر

امنیت در رانندگی را جدی بگیرید. هر کس پیش خودش می‌گوید: نه برای من که پیش نمی‌آید، من حواسم هست و...

اما کافی است یک بار سری به مراکز راهنمایی و رانندگی و یا بیمارستان‌ها بزنید و می‌بینید کسانی که فکرش را هم نمی‌کردند بدترین تصادفات را تجربه کردند.

در این مطلب سعی کرم نکاتی کوچک ولی در عین حال بزرگ را برای افزایش رانندگی با شما د رمیان بگذارم. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، نظراتتان را با من در میان بگذارید.

 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی